۱۳۹۰ مهر ۱۷, یکشنبه

نقد و بررسي فيلم زنبوري Bee movie

نقد و بررسي فيلم زنبوري Bee movie

امروزه كمتر فيلم و اثري را مي توان يافت كه كپي و تركيبي از آثار ديگر نباشد. برخي نظير جوزپه تورناتوره در عين مدلسازي از روي اثر بزرگان به آنها احترام مي گذارند و اداي دين مي نمايند و برخي فقط تقليد كوركورانه و غير خلاقانه انجام مي دهند.
وقتي به مجموعه اي از انيميشن هاي سال هاي گذشته نظر مي كنيم نظير مورچه زي – موش آشپز (راتا توي) happy feet (خوش قدم)، Bee movie (فيلم زنبوري) ملاحظه مي گردد همه اين كارها در يك خصلت مشتركند، در همه موجودي خواه موش يا مورچه يا زنبور و يا پنگوئن مي خواهد از كلوني و محل زيست خود خارج گردد بيرون را تجربه كند. اين تم كلي حاكم بر داستان است همانند ماهي سياه كوچولو صمد بهرنگي و اينها همه يك پيام جدي را به دنبال دارد ماندن در حوزه تنگ انديشه هاي خود، محيط خود، فرهنگ خود اجازه داوري آزاد منشانه را به ما نمي دهد به تعبير حافظ فلك را سقف شكافتن و طرحي نو در انداختن.
اصولا ما موجودات غير انساني را از زاويه ديد انسان نگاه مي كنيم ولي در انيميشن هاي مذكور ما دنيا را غالبا از زاويه اين موجودات نگاه مي كنيم به عنوان مثال در فيلم زنبوري، زنبوري كه پا را از كلوني خويش بيرون گذاشته و قوانين دنيا زنبورها را ناديده گرفته و با آدمها وارد مراوده شده كشف مي كند كه ‌آدمها حاصل دسترنج زنبورها را مي دزدند و مي فروشند و آنها را مجبور مي كنند در كندوهاي غير حقيقي توليد عسل كنند. و يا پنگوئن انيميشن اسكاري happy feet جهت كشف راز چگونگي كم شدن غذاي پنگوئن ها با انسانها ارتباط برقرار مي كند و از ‌آنها استمداد كمك مي كند و....
بارها وبارها كارتونيست ها و انيماتورها به سراغ دنياي حيوانات رفته و به آنها جلوه انساني بخشيده اند و جهان را از زاويه ديد آنها نگاه كرده اند نگاه كنيد به صحنه اي كه زنبورها در ميان توپهاي تنيس قرار گرفته و يا صحنه اي كه زنبور روي توپ تنيس كه توسط دو نفر به بازي گرفته شده است گير افتاده است. معمولا در چنين مجموعه هايي جهت درك متقابل دنياي حيوانات و جهان انسانها يك نفر از هر كدام مي توانند باهم ارتباط برقرار كنند مثلا در فيلم Bee movie زنبوري است كه مي تواند با انسانها مراوده كند و يا در انيميشن مورچه كش لوكاس بعد از اين كه يك فرآيند شيميايي كوچك مي شود مورچه ها ارتباط برقرار مي كند و دنياي آن ها را و مشكلات و معظلات آنها را درك مي كند.
از اينها كه بگذريم انيميشن زنبوري آنجا كه بعد از احقاق حقوق زنبورها و پس گرفتن عسل هايشان و همچنين رسيدن به رفاه و امنيت ديگر نياز به كار ندارند را نقطه شروع آفت هاي اجتماعي مي داند رفاه و امنيت تنبل پرور است همانطور كه آب با تمام شفافيت و زلاليت اگر مدتي در يك جا بماند بو تعفن مي گيرد. رفاه و امنيت اگر چه آمال و آرزوي يك اجتماع است وليكن آرام آرام پس از استقرار شروع به ايجاد آفت مي كند و تنبل پرور است. و اين به نوبه خود يكي از آفت هاي مهم نهضت هاي اجتماعي است كه در دنياي مورچه ها نيز اتفاق مي افتد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر